ja5.jpg

Hi!

Witaj w świecie Charliego! Make yourself at home and smell the roses!

*NOWY ZAPACH* - Calvin Klein WOMEN

*NOWY ZAPACH* - Calvin Klein WOMEN

Tomboy to angielski odpowiednik słowa chłopczyca i moim zdaniem brzmi o niebo lepiej.

Łazi po drzewach (eukaliptusa), kolekcjonuje kawałki drewna (cedrowego), bawi się w małego chemika eksperymentując z tajemniczymi składnikami (np. ambroxanem). Nosi biały t-shirt i jeansy jak jej koledzy z paczki. Jest jak Kate Moss z głębokich lat 90-tych. Idealna dziewczyna CK!

Amerykańska marka słynąca z kultowych bokserek i pierwszego powszechnie dostępnego zapachu unisex nigdy nie pretendowała do perfumowania diw i femmes fatales. Poza euforycznym incydentem zawsze proponowała zapachy proste, bezpretensjonalne i demokratyczne. Najnowsza propozycja Calvin Klein dla kobiet pięknie wpisuje się w tę tradycję.

7M0A3291-TU - Version 3.jpg

Women to pierwszy zapach Calvina Kleina pod artystyczną wodzą Rafa Simonsa, który miał niebagatelny wpływ zarówno na samą kompozycję jak i na wybitnie oryginalną i pro-kobiecą kampanię stojącą za nowymi perfumami. Women to zapach na miarę kleinowskiego typu kobiety przeniesionego do współczesnych czasów. I jak twierdzi producent zapach dla wszystkich kobiet. Bo może nawet diwa od czasu do czasu chce się poczuć jak all-American, next door girl?

Różnorodność kobiecej natury leży zresztą u podstaw całego konceptu Women. Kobiety są różne i zmienne. Różnią się między sobą, ale i wewnątrz siebie. Wchodzą w różne role, zmieniają wizerunek, bawią się niejednoznacznością. Ten kobiecy tygiel różnorodności zainspirował Rafa Simonsa i kreatorki kompozycji do stworzenia zapachu zróżnicowanego, a zarazem uniwersalnego i nazwania go po prostu Women. Miks poszczególnych osobowości i ról kreuje kobiecość grupową. Zupełnie jak w przypadku perfum – poszczególne nuty i akordy połączone razem przez perfumiarza tworzą dzieło totalne.

7M0A9448-TU - Version 3.jpg

Kampania nowego zapachu jest w oryginalny sposób świeża i kobieca. Twórcy uciekają od utrwalonych w perfumeryjnym świecie kanonów kobiety uwodzicielki, która zawsze jednak koniec końców lądującej w ramionach silnego mężczyzny. Tu mężczyzna się nawet nie pojawia. Wszystko skupia się na kobietach, ich postrzeganiu siebie i siebie nawzajem, na swoiście pojętym ‘siostrzeństwie’ i afirmacji kobiecości. Do kampanii zaproszono aktorki – Lupitę Nyong’o i Saoirse Ronan – które z kolei wskazały swoje ikony kobiecości: odpowiednio – Earthę Kitt i Katharine Hepburn oraz Sissy Spacek i Ninę Simon. Kampania prezentuje tryptyk zdjęć przedstawiających te aktorki porównywane z legendarnymi postaciami kobiet, wybranych przez nie jako osoby, które je zainspirowały i odmieniły.   

Nad zapachem dla kobiet pracowały oczywiście kobiety. Annick Menardo i Honorine Blanc postawiły sobie za cel stworzenie zapachu zbudowanego na trzech kontrastach ukazujących różnorodność kobiecych natur. Wszystko jednak miało pozostać w minimalistycznym, bezpretensjonalnym duchu marki Calvin Klein. Women to kompozycja drzewno-kwiatowa, choć ja dodałbym do tej nazwy określenie świeżo (drzewno-kwiatowa). Ten aspekt zapachu wyczuwalny jest oczywiście najbardziej w otwarciu, a odpowiadają za niego zielony eukaliptus wsparty przez cytrusy i czarny pieprz. Zielono-świeże otwarcie to to co nasza chłopczyca lubi najbardziej! Drugi kierunek wyznacza kwiatowe serce kompozycji. W głównej roli występuje tu kwiat pomarańczy w otoczeniu magnolii, jaśminu i kwiatowej molekuły Hedione. Kwiaty nierozerwalnie łączą się z kobiecością, a ten aspekt odnosi się do delikatnej i nieco romantycznej natury naszej everywoman. I trzecia dominanta nowej kompozycji Calvin Klein – akord drzewny reprezentowany tu przez cedr z Alaski otulony kadzidlaną żywicą olibanum oraz drzewnymi molekułami: ambroksanem i kaszmeranem. Jaką twarz kobiety symbolizuje? Zmysłową, poważną, a może nieco męską?

1_1_full.jpg

Women to zapach, który rzeczywiście może potencjalnie spodobać się każdej kobiecie (i nie tylko). Może nie zawróci w głowie, ale spodoba się na pewno. Ja widzę w nim trzy duże atuty. Po pierwsze, oferuje akceptowalną ilość drzewności w damskim wydaniu, po drugie, ma tę ciekawą zielonkawą nutę eukaliptusa, która, wraz z cytrusami w otwarciu, sprawia, że całość wybrzmiewa świeżo (co jest elementem charakterystycznym zapachów Calvin Klein) i po trzecie, nie popada w nadmierną słodycz typu gourmandowego tak powszechną we współczesnych damskich kompozycjach (choć pewną dozę, ‘dźemikowatej’ słodyczy tu znajdziemy).

Mamy do czynienia z kompozycją zdecydowanie na dzień, nieofensywną, o nienachalnej projekcji, tworzącą przyjemny zapachowy background, z ciekawą, nieograną w damskich perfumach nutą zielono-drzewną. Nie ma tu trudnych olfaktorycznych niuansów, bo choć może dla wyrafinowanego nosa, tego eukaliptusa mogłoby być więcej i mógłby być ostrzejszy, to dla szerokiej publiki takie zabiegi mogłyby się okazać zbyt wymagające. Pamiętajmy, że Women mają podobać się każdej kobiecie.

3614225357015.CALVINKLEIN_WOMENEDP30ml_BottleCarton_shadow.jpg



Na uwagę zasługuje też flakon stworzony przez Suzanne Dalton i Anne Collier ze spektakularnym okrągłym korkiem ozdobionym fotografia kobiecego oka. Pomijając kwestię jego praktyczności (do torby lepiej wrzucać prosty flakon bez korka), to musze przyznać, że robi naprawdę duże wrażenie i stanowi świetne pole do popisu dla osób lubiących nie tylko używać perfum, ale również je fotografować. Fotografia właśnie, która jest jedną z największych pasji Rafa Simonsa, stanowiła główne źródło inspiracji dla kreatorek zewnętrznego wizerunku perfum. Grafika umieszczona na flakonie i powtórzona na pudełku  Calvin Klein Women to dzieło artystki Anne Collier. Ukazuje kobiece oko patrzące na świat. Umieszczone na okrągłym korku, staje się małym obiektem sztuki, a na białym opakowaniu pudełka niekonwencjonalną ścianą galerii w miniaturze. W swojej pracy Collier rozpatruje zarówno akt patrzenia, jak również bycie obserwowanym. W swoich pracach zastanawia się, co to znaczy być kobietą i jak przedstawiano kobiety w sztuce, reklamie i mediach. Oko jest w pracy Collier powracającym motywem i jest ściśle powiązane z mechanizmem aparatu fotograficznego.

Calvin Klein niezmiennie hołduje ideałom prostoty, minimalizmu, nowoczesności i stylowej demokracji. Nowe perfumy są tego doskonałym wyrazem. Wystarczające proste by zadowolić dziewczynę typu tomboy, idealnie kobiece by pozwolić się jej na chwilę przeistoczyć w diwę. Jeśli tylko będzie tego chciała. Bo kobieta Calvina Kleina swoja kobiecość definiuje na własnych zasadach.

7M0A3744-Edit (1)TU.jpg









*NOWY ZAPACH* - Cartier Carat

*NOWY ZAPACH* - Cartier Carat

*RECENZJA* - Terre d’Hermès Eau Intense Vétiver

*RECENZJA* - Terre d’Hermès Eau Intense Vétiver